Social media gemeente

Social media kanalen voor een efficiëntere klantreis gemeente

Samenwerking Ken je inwoner en gemeenten Arnhem, Oss, Doetinchem en Lingewaard

Social media zijn niet meer weg te denken deze dagen. Het fenomeen is groeiende en steeds meer mensen maken gebruik van de populaire platformen. Zo zijn Twitter, Facebook, Instagram en TikTok steeds populairder aan het worden onder de bevolking.Dit artikel geeft meer inzicht over de groei, het gebruiken de stijging en daling van social media platformen, om zo in te spelen op de fase van de klantreis van de gemeente. Het is natuurlijk erg belangrijk om te weten welke doelgroep zich bevindt op welk platform. Op deze manier is het mogelijk om de communicatiemiddelen zo specifiek en doelgericht in te zetten. Lees snel verder want in deze blog lees je de belangrijkste resultaten uit het Nationale social media onderzoek van Newcom 2022!

De vraag is welke social media kanalen de gemeente kan inzetten om de klantreis te verbeteren. Ken je inwoner heeft hiervoor een tool ontwikkeld waarbij het kiezen van de juiste communicatie naar een specifieke groep inwoners nog makkelijker wordt gemaakt. In de tool worden adviezen gegeven en is het mogelijk, om binnen 4 stappen de juiste communicatie met een specifieke groep inwoners te bepalen. 

Social media gebruik Nederland  
Het gebruik van social media is de afgelopen jaren hard gestegen, Nederland is social media actiever gaan gebruiken volgens Het Nationale social media onderzoek van Newcom. Het Nationale Social Media onderzoek is in 2022 onder 7057 respondenten en voert al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van social media. Daarom kunnen we social media goed gebruiken om in te spelen op de klantreis van de gemeente. Zo gebruikt de bevolking meer platforms en spenderen zij er meer minuten op dan de vorige jaren. Voornamelijk de leeftijdsgroepen 20-39 jaar zijn meer social media gaan gebruiken. Zo is er een stijging van 4,7% naar 5,6% als het gaat om het gebruik van social media platformen. Verder is deze groep binnen 2 jaar tijd 24 minuten meer per dag gebruik gaan maken van social media. De overige leeftijdsgroepen (15-19 jaar, 40-64 jaar, 65-79 jaar) zijn ook meer gebruik gaan maken van social media. Opvallend is dat de leeftijdsgroepen 15-19 jaar de grootste stijging hebben qua frequentiegebruik. 

Het is erg handig om te weten welke leeftijdsgroepen te vinden zijn op welke platformen en hoeveel zij van deze platformen gebruik maken. De communicatiemiddelen moeten namelijk goed worden afgestemd per doelgroep. Zo kan je als gemeente beter en gerichter inspelen op de klantreis van de gemeenten. In de tool van ken je inwoner wordt er een duidelijk overzicht en advies gegeven afgestemd op de specifieke criteria van een doelgroep. Denk hierbij aan de leeftijd of bijvoorbeeld in welke fase de doelgroep zich bevindt. Het vraagstuk participatie of dienstverlening wordt hier ook bij meegenomen. Op deze manier wordt het afstemmen van communicatiemiddelen nog makkelijker.

Gebruik relevante platforms tijdens klantreis gemeente 
Wat opvalt is dat TikTok, Instagram en YouTube een snelle en scherpe groei hebben qua dagelijks gebruik. Steeds meer mensen maken gebruik van deze platformen, ze worden dus steeds populairder. Om de communicatie met burgers te optimaliseren, is het handig om de groei van deze platformen mee te nemen in de communicatieplan van de gemeente. Zo kan je als gemeente dus goed gebruik maken van de groeiende platformen; YouTube, Instagram en Tiktok. Gebruik de tool van ken je inwoner om nog specifieker de middelen af te stemmen.

Gebruik van social media totaal - Newcom 2022

Bron bovenstaand figuur: Newcom Research 2022  

TikTok is een van de snelst groeiende platformen in Nederland. Daarnaast zijn Instagram en YouTube ook erg gegroeid. Het aantal TikTok-gebruikers ligt in 2022 75% hoger dan in 2021. Twitter en Snapchat groeien ook erg sterk. Wat opvalt is dat het aantal Facebook gebruikers daalt. Dit zijn voornamelijk jongeren. Jongeren zijn voornamelijk veel aanwezig op Tiktok, Instagram en Snapchat. TikTok groeit verder ook sterk onder twintigers, net zoals de leeftijdsgroep 15-19 jaar. Wat opvalt aan de groep 15-19 jarigen is dat zij steeds vaker te vinden zijn op TikTok, 42% van deze groep zit nu dagelijks op dit platform. Het dagelijkse gebruik van Instagram en YouTube daalt onder deze groep. Onder twintigers zijn de platformen TikTok en Snapchat steeds populairder aan het worden.

Gebruik TikTok naar leeftijd - Newcom 2022

Bron bovenstaand figuur: Newcom Research 2022 

Gebruik Ken je Inwoner tijdens klantreis gemeente  

Als gemeente kun je social media gebruiken om verschillende soorten informatie over te brengen. Deze informatie kan formeel, informeel zijn of zelf entertaining zijn. Om de klantreis te optimaliseren is het belangrijk om te weten in welke fase de inwoner zit. Verder is het belangrijk om te weten wat voor soort informatie de gemeente wil overbrengen. Is het een lange boodschap? Dan is TikTok bijvoorbeeld niet efficiënt. Het is daarom goed aan te raden om als gemeente te raadplegen welke platformen geschikt zijn voor welke type boodschap. Verder is het belangrijk dat de gemeente achterhaalt in welke fase de inwoner zit van de klantreis. Met de tool van Ken je inwoner wordt het kiezen van de juiste communicatiemiddelen dan nog gemakkelijker. Verder geeft de tool ook adviezen voor het bepalen van de juiste communicatiekanalen en informatie over de fase van de klantreis. Door goed te weten welke doelgroep te vinden is op welke social media platform, kan er met behulp van de tool een doelgerichte strategie worden ontwikkeld. 

Maak vandaag nog gebruik van de tool! Wacht niet langer en communiceer vandaag nog op de juiste wijze met de doelgroep!  

Related Posts









De website www.kenjeinwoner.nl, het onderzoek en de tool voor de perfecte klantreis van inwoners van een gemeente
is een initiatief van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), Citisens, OBI4Wan en Upstream.

Total
0
Share