samenwerking op basis van onderzoek voor oor optimalisatie communicatie gemeente
Social media gemeente

Gebruiksgemak tool kenjeinwoner.nl getest in de praktijk van gemeenten

Social media kanalen voor een efficiëntere klantreis gemeente

Gebruiksgemak tool kenjeinwoner.nl getest in de praktijk van gemeenten

Afgelopen half jaar hebben we de tool op kenjeinwoner.nl uitgebreid getest in de praktijk om zo meer inzicht te krijgen in het gebruiksgemak. Dit deden we in samenwerking met de gemeenten Arnhem, Oss, Doetinchem en Lingewaard en 4 afstudeerders van de HAN-opleiding communicatie.

Tijdens hun afstudeerstages bij de gemeenten Arnhem, Oss, Doetinchem en Lingewaard beten de communicatiestudenten zich vast in een eigen communicatievraagstuk. Voor de communicatie rondom deze vraagstukken en de andere werkzaamheden bij de gemeenten gebruikten zij de tool op Kenjeinwoner.nl, om zo onderbouwde keuzes in de communicatie te maken voor hun gemeente. Hun gebruikservaringen legden ze vast in een logboek.

Klantreizen, communicatieplannen en participatietoolkits

De HAN communicatie-afstudeerders hielden zich bezig met uiteenlopende projecten:

  • Optimaliseren van de communicatie van Schuldhulpverlening
    De afdeling Schuldhulpverlening helpt en begeleidt inwoners met geldzorgen. Lang niet alle inwoners met geldzorgen schakelen hulp in. Afstudeerder Sam heeft daarom intern en extern onderzoek verricht om de klantreis van inwoners met geldzorgen in kaart te brengen. En vervolgens een communicatieplan voor de gemeente geschreven hoe deze inwoners beter bereikt en in beweging kunnen worden met communicatie.

  • Optimaliseren van de communicatie van het Digitaal scheidingsloket
    Het digital scheidingsloket helpt mensen in scheiding met praktische zaken. Het bereiken van de jongere doelgroep en de inzet van sociale media kon extra aandacht gebruiken. Afstudeerder Eline bracht daarom de klantreis in beeld van de jongere inwoners met verzorgers in scheiding. En dacht vervolgens uit hoe de social media van het Digitaal Scheidingsloket het beste ingericht kon worden.

  • Communicatie rondom the Passion
    The Passion is het muzikale Paasevent over het lijden, sterven en de opstanding van Jezus. Ieder jaar wordt dit evenement georganiseerd in een andere gemeente en uitgezonden via de publieke omroep. Afstudeerder Esmée heeft zich tijdens haar afstudeertraject beziggehouden met de communicatie van de gemeente met inwoners, ondernemers en de pers.

  • Ontwerpen en realiseren van een toolkit voor participatie
    De invoering van de Omgevingswet, die vroegtijdige participatie stimuleert, zit eraan te komen. Om het initiatiefnemers makkelijker te maken om doelgroepen te betrekken in (bouw)ideeën, bracht Afstudeerder Frans in kaart hoe initiatiefnemers aangespoord en ondersteund kunnen worden om participatiemomenten te initiëren. Hiervoor ontwierp hij vervolgens een communicatietoolkit.

Optimalisatie door co-creatie

De samenwerking met de gemeenten en hun afstudeerders hebben we afgesloten met een werksessie. Dankzij de diversiteit aan projecten en werkzaamheden van de communicatieadviseurs in spé hebben we een breed palet aan gebruikservaringen opgehaald. Tijdens de werksessie hebben we deze gebruikservaringen naast elkaar gelegd. Vervolgens hebben we bekeken hoe ze vertaald kunnen worden in optimalisaties die de tool op kenjeinwoner.nl nog bruikbaarder maken. Dit heeft een prachtige lijst opgeleverd van belangrijke verbeteringen.

Vervolg: sociale media en het bereiken van jongeren

Naast verschillende praktische aanpassingen voor de tool, kwam er ook een gedeelde uitdaging naar boven: het bereiken van jongeren en de inzet van sociale media door gemeenten. Samen met de gemeenten gaan we verder uitdiepen welke vragen er precies spelen rondom deze onderwerpen en hoe we hier samen in kunnen optrekken.

Wil jij ook je uitdagingen delen over deze onderwerpen, en met ons meedenken hoe we gezamenlijk tot meer kennis en praktische handvatten over het bereiken van jongeren en de inzet van sociale media kunnen komen? Neem contact met ons op!

Geef een antwoord
Related Posts









De website www.kenjeinwoner.nl, het onderzoek en de tool voor de perfecte klantreis van inwoners van een gemeente
is een initiatief van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), Citisens, OBI4Wan en Upstream.

Total
0
Share